ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟ دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم روی آنتن می‌رود چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه دومین حمله مقاومت عراق به اراضی اشغالی در کمتر از ۲۴ ساعت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد + فیلم (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کابینۀ جنگ اسرائیل یورش به رفح را تصویب کرد
سرخط خبرها

ادامه حاشیه‌های یک رد صلاحیت خبرساز در انتخابات ریاست جمهوری

  • کد خبر: ۹۲۸۷۲
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
ادامه حاشیه‌های یک رد صلاحیت خبرساز در انتخابات ریاست جمهوری
شنبه گذشته، انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان درباره رد صلاحیت علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و متن پاسخ وی به این نامه، خبرساز شد و بازتاب‌های رسانه‌ای متفاوتی در پی داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نزدیکان لاریجانی، نقش داشتن در انتشار نامه و پاسخ را تکذیب کردند. هم زمان با اقرار یک خبرنگار مقیم فنلاند در کلاب هاوس به انتشار متن ها، این سؤال در افکار عمومی شکل گرفته است که پشت پرده انتشار این نامه و اهداف ناشران چیست.

علاوه بر این، با توجه به حواشی ایجادشده اخیر، پرسش این است که در شرایط کنونی چه باید کرد و اینکه آیا لاریجانی، اعلام نارضایتی خود را ادامه می‌دهد یا نامه سی صفحه‌ای اش را باید خط پایانی بر انتقاد‌های او به شورای نگهبان دست کم در موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست؟

در روز‌های گذشته، چهره‌های سیاسی، پاسخ‌ها و واکـــنش هــای متفـــاوتی به این پرســش هــا داشته اند.

حاشیه سازی بر فعالیت‌های تخصصی شورای نگهبان اثر نخواهد گذاشت

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته در واکنش به سخنان علی لاریجانی گفت: حاشیه سازی‌ها بر فعالیت‌های تخصصی شورا اثر نخواهد داشت. انتخابات تمام شده است و بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه ای، صحیح نیست.

پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرایند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح شده و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق، رأی گیری به صورت مخفی انجام شده است. درباره مطالب منعکس شده به بیرون، شورای نگهبان نه مسبب آن است و نه راضی به آن. اینکه نامه شخصی و محرمانه شورا توسط یک فرد خارج نشین منتشر شود، جای بررسی دارد.

معیار‌های تعیین صلاحیت روشن شود

احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره ماجرای رد صلاحیت لاریجانی و حواشی پس از آن به «مثلث آنلاین» گفت: ما باید بدانیم که در انتخابات قوانینی وجود دارد و باید بر اساس آن قوانین، یک نامزد تأیید یا رد صلاحیت شود. در عین حال جایگاه شورای نگهبان هم نباید خدشه دار شود؛ زیرا این نهاد از انتخابات در کشور صیانت می‌کند. با همه این‌ها از کسی هم نباید حقی ضایع شود. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب گفتند که به برخی جفا شده است و باید جبران شود. تصور عمومی این بود که منظور حضرت آقا حقی بود که از آقای لاریجانی تضییع شد و شورای نگهبان باید جبران کند.

انتظار می‌رفت شورای نگهبان به فرمایش رهبر معظم انقلاب دقت می‌کرد و سعی اش معطوف به جبران جفای رخ داده می‌شد. من نمی‌دانم که نامه آقای لاریجانی به شورای نگهبان به مصلحت بوده است یا خیر؛ به هر حال مطالبی در نامه او وجود دارد که دارای استدلال‌هایی قوی است و برای مردم پرسش ایجاد کرده است. شورای نگهبان باید پاسخ دهد و شفاف سازی کند تا با این کار، جبران جفای رخ داده را کرده باشد. به نظر من، برای جبران هنوز هم دیر نیست.

مواردی که شورای نگهبان برای آقای لاریجانی ذکر می‌کند، در برخی نامزد‌های دیگر هم وجود داشته است و چه بسا برخی از نامزد‌هایی که در انتخابات ریاست جمهوری دیدیم، حداقلی‌ترین صلاحیت‌ها برای نامزد شدن را نداشتند، اما تأیید صلاحیت شدند. واقعا لازم است معیار‌های تعیین صلاحیت روشن شود و همه بدانند رجل سیاسی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. از سویی، مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس، با انتشار توئیتی خطاب به علی لاریجانی، پیشنهاد کرد که لیست اموال قبل از مسئولیت و بعد از اتمام مسئولیت خود، همسر و فرزندانش را در جدولی قابل مقایسه منتشر کند.

هیچ کس از ادامه نزاع لاریجانی و شورای نگهبان نفعی نمی‌برد

حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز درباره این موضوع به «نامه نیوز» گفت: در شورای نگهبان، نظرات مختلفی وجود دارد؛ بر اساس قانون، وقتی در امر انتخابات اختلاف می‌شود، این شورای نگهبان است که باید به اختلافات خاتمه دهد و نظر نهایی را اعلام کند، اما مسلم است که ۱۲ عضو این شورا معصوم نیستند و آن‌ها هم انسان هستند و می‌توانند اشتباه کنند.

وی ادامه داد:اصلا در هر جایی که شورایی شکل می‌گیرد، به دلیل تعدد نظر‌ها اشتباه پیش می‌آید؛ چه در شورای نگهبان، چه در مجلس، شورا‌ها یا هر جای دیگری. چه کسی می‌تواند بگوید همه قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، مصون از خطاست؟ وی افزود: باور دارم هیچ کس از ادامه نزاع آقای لاریجانی و شورای نگهبان نفعی نمی‌برد؛ نه خود آقای لاریجانی و نه شورای نگهبان.

گرچه می‌پذیریم که ممکن است شورای نگهبان دچار اشتباه شده باشد، همه باید بپذیریم که در امر انتخابات این نهاد تعیین کننده است و اظهار نظر‌ها نباید موجب تخریب شورای نگهبان شود. هر تغییری هم در سازوکار نظارتی بخواهد به وجود آید، خود شورای نگهبان باید دست به این تغییرات بزند. به یاد دارم وقتی در مجلس دوم اختلافی بر سر شورای نگهبان ایجاد شده بود، مرحوم امام (ره) قویا پشت شورای نگهبان ایستادند و گفتند شورای نگهبان حرف آخر را می‌زند. امروز هم همه باید به نظر نهایی شورای نگهبان تن دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->